B1Tv a încasat de la partide sute de mii de euro pentru propagandă antiAUR
8,4 milioane de lei. Este cea mai mare sumă alocată de PSD, într-o singură lună, pentru capitolul presă și propagandă. Toți banii provin de la bugetul de stat, dar informațiile despre cine primește banii reprezintă marele secret al lui Marcel Ciolacu. Social-democrații au dat peste 10 milioane de euro pentru presă anul trecut.
„Dacă mă întrebi despre banii pentru presă, nu știu nimic”
Pe holurile din Palatul Parlamentului, liderii PSD ridică din umeri: nimeni din partid nu pare să știe unde s-au dus peste opt milioane de lei în luna ianuarie.
Toți banii sunt publici, iar PSD ar trebui să ofere informații concrete despre destinația sumelor. Nu o făcut-o vreodată însă în mandatul lui Marcel Ciolacu.
„Dacă mă întrebi despre banii pentru presă, nu știu nimic”, răspunde automat un lider din conducerea social-democraților. Nici nu apucase să fie întrebat despre banii pe care PSD îi alocă lunar pentru mass-media.
Răspunsurile nu diferă prea mult, indiferent de persoana chestionată.
„Sincer, nu cunosc! Dar am să întreb!”, ne comunică un alt lider social-democrat.
„Nu știu, eu mereu aflu de la tine despre sumele acestea. Nu știu, crede-mă”, se scuză un alt membru marcant al conducerii PSD.
Banii publici pe care partidul îi încasează de la bugetul de stat par un mister total.
Aproape 90 de milioane de lei a încasat PSD anul trecut, iar peste 55 de milioane de lei au ajutat partidul să-și cumpere o imagine favorabilă în presă.
Media lunară a fost în jurul a 5 milioane de lei.
Partidul a refuzat să prezinte site-urile cu care are contracte prin intermediul agenției de publicitate. Neoficial, liderii PSD recunosc că au plătit pentru publicarea de articole pe site-urile tuturor televiziunilor.
Creștere spectaculoasă în ianuarie 2024
Surpriza a apărut la începutul lui 2024, când suma pentru presă și propagandă s-a majorat semnificativ.
Peste 8,42 milioane de lei (1,7 milioane de euro) au fost raportați de PSD pentru presă și propagandă, potrivit datelor consultate de Hotnews.ro și raportate la Autoritatea Electorală Permanentă. Este cea mai mare sumă cheltuită de un partid politic într-o lună din afara campaniilor electorale.
Subvenția încasată în luna ianuarie a fost de 8,5 milioane de lei, ceea ce arată un alt record în materie: toți banii publici au plecat spre o singură categorie de cheltuieli.
Banii pentru presă și propagandă în ianuarie 2024:
• PSD: 8.421.282 de lei
• PNL: 4.111.791 de lei
• USR: 1.444.200 de lei
• AUR: 0 lei
La ultima conferință de presă în care s-a discutat despre banii dați presei, pe 21 februarie, premierul Marcel Ciolacu nu a dorit să dezvăluie cine sunt beneficiarii banilor de partid.
„În toată Europa și în toată lumea democratică, și în Statele Unite, și peste tot se folosește acest lucru pentru politicile publice ale fiecărui partid”, a spus Ciolacu, fără să menționeze că articolele publicitare sunt marcate distinct în țările cu o democrație consolidată.
O atitudine similară vine și din partea conducerii PNL, tandemul Ciucă – Bode refuzând în ultimul timp să prezinte site-urile care sunt plătite de partid. Site-ul digi24.ro a încasat cele mai mari sume de la liberali în 2023.
Mirare în piața media
Suma raportată de PSD la AEP a generat „o stare de mirare” și în piața mass-media.
„Ianuarie este o lună moartă, o lună de vacanță parlamentară. PSD taie banii pentru presă la jumătate în ianuarie. Nu văd cum s-a ajuns la 8,4 milioane de lei, cum a crescut suma. Mă mir că au plătit atât”, ne spune un personaj din zona de media care cunoaște situația contractelor cu PSD.
Luna ianuarie a fost ultima în care social-democrații au avut contract cu site-ul digi24.ro. Conducerea Digi24 a decis să încheie relația de promovare pe care o avea cu PNL și PSD prin intermediul agențiilor de publicitate.
Astfel, că toate indiciile arătau că suma ar fi trebuit să scadă, nu să crească.
Un milion de euro pentru veste și pixuri de campanie
După zeci de întrebări, un răspuns a venit neoficial din partea social-democraților. Susțin că banii cheltuiți în ianuarie au o puternică componentă legată de propagandă, nu de presă.
„De cinci milioane de lei (n.r. un milion de euro) au fost cumpărate produse de propagandă în luna ianuarie. Vorbim despre veste, pixuri, șepci și alte materiale de campanie. Urmează patru campanii electorale, au fost făcute plăți. Banii pentru presă au scăzut în ianuarie comparativ cu decembrie”, au precizat surse din PSD.