Viorica Joița: Partidele primesc subvenții de la bugetul de stat. Cine controlează, cum se folosesc banii publici?

România traversează o criză ecomică și politică din cauza pandemiei de coronavirus, care a scos la iveală cele mai adânci probleme ale societății românești: educația și sănătatea. Cu toate acestea, ni se tot repetă de ani buni – și acum cu atât mai mult, că nu sunt fonduri pentru investiții în sistemul sanitar, în educație și nu avem nici resurse pentru pensii și alocații.

Partidele politice primesc 19 milioane de lei, bani de la bugetul de stat

În ciuda acestor observații, se pare că pentru ceva tot avem bani: pentru finanțarea partidelor politice cu fonduri de la bugetul de stat, adică din banii publici, ai tuturor celor care își plătesc dările la stat. De exemplu, anul acesta cea mai mare parte din fonduri va merge la PSD (7.64 milioane lei) și PNL (6.48 milioane lei). USR va fi primi 2.06 milioane de lei. Și, deși nu au trecut pragul electoral, Pro România și PMP primesc și ele, cumulat, 690 000 de lei – numai pentru luna ianuarie. Perfect legal, în România și în mare parte a statelor din UE partidele primesc subvenții de la buget. Ne mai surprinde atunci bătălia pe funcții? În plus, pentru a-și susține cheltuileile, partidel pot primi bani și din fonduri private: cotizațiile membrilor și donații.

Cum funcționează acest proces în UE? În Germania suma primită anual este proporțională cu numărul de voturi primite (pentru fiecare vot partidul primește 0,85 de euro pentru primele 4 milioane de voturi și 0,70 de euro pentru fiecare vot peste cele 4 milioane). În Franța se respectă același criteriu, cel al voturilor primite, dar se mai adaugă o sumă proporțională cu numărul de parlamentari. În Italia, 70% din suma primită este alocată în funcție de numărul de locuri obținute, iar 30% în funcție de donațiile primite (0,5 euro pentru fiecare euro primit din fonduri private, până la 10.000 de euro). Marea Britanie (acum mai puțin parte a UE, ce-i drept) este singura țară în care doar partidele parlamentare din Opoziție primesc finanțare din fonduri publice. Am putea spune că sistemul acesta nu este perfect în nicio țară dintre cele enumerate, dacă ne gândim la celebrul scandal din Germania (1999), în care protagoniști erau Helmut Kohl și Wolfgang Schauble

Și atunci de ce nu s-a renunțat la finanțarea partidelor din banii publici? În principiu, se presupune că, dat fiind că primesc bani de la bugetul de stat, partidele sunt obligate să publice informații despre modul în care îi folosesc. Apoi, dacă partidele s-ar susține doar din donații sau alte activități, s-ar putea ca oamenii din societățile mai puțin dezvoltate să nu poată contribui cu bani și să nu fie astfel reprezentați în Guvern și Parlament. Pe de altă parte, finanțarea din fonduri publice favorizează partidele mari, care primesc felia cea mai mare. Totodată, politicienii nu își mai asumă nicio responsabilitate față de alegători, iar alegătorii ajung să susțină financiar politicieni care nu îi reprezintă și care nu luptă pentru cauzele lor.

Și atunci, probabil, cea mai bună soluție ar fi un control mai dur din partea unor organisme abilitate (Autoritatea Electorală Permanentă, de exemplu) și mai multă transparență din partea partidelor, care ar trebui să ofere informații despre modul în care se cheltuiesc banii de la bugetul de stat.