CRITICII

Viorica Joița: România, țara în care educația nu este o prioritate, deși suntem pe primul loc la analfabetismul funcțional

În România, peste 1 milion de copii din mediile defavorizate nu pot participa la școala online. Pe de altă parte, cei care au acces la dispozitive și internet vor rămâne cu lacune după școala online, după cum mărturisesc părinții și cadrele didactice. În acest context, pare dificil de înțeles cum, nici măcar într-o situație excepțională, educația nu a devenit o prioritate pentru statul român.

La fel de greu de înțeles este dezinteresul autorităților privind redeschiderea școlilor – chiar dacă, într-un final, au cedat presiunilor din societatea civilă și au început consultările pe această temă. Să sperăm că până pe 8 februarie – data când se redeschid școlile, nu vor interveni schimbări majore. Mai mult decât atât, reticența miniștrilor și lipsa unei strategii privind reluarea cursurilor față în față este tulburătoare, mai ales după ce Alexandru Rafila a declarat că decizia de a închide școlile nu a fost avizată de specialiști.

Așadar, înțelegem că o măsura ce va avea consecințe pe termen lung și va afecta o întreagă generație de elevi a fost luată arbitrar. O dovadă clară de iresponsabilitate și incompetență. Și acest lucru se întâmplă într-o țară în care milioane de tineri ies pe porțile liceelor fără să aibă cunoștințe de bază. Experții susțin că aproape 40% dintre tineri români nu înțeleg un text pe care îl citesc la prima vedere şi nu pot face deducţii logice simple. Altfel spus, tot ceea ce au învățat, au citit sau au auzit nu le folosește la nimic în viața de zi cu zi pentru că nu sunt capabili să facă niciun fel de conexiuni între informații. În plus, acești tineri vor avea mari dificultăți în a-și găsi un loc de muncă bun. Potrivit World Economic Forum, angajatorii pun mare preț pe următoarele abilități : gândire analitică şi capacitatea de a inova, învăţare continuă şi strategică, creativitate, originalitate şi iniţiativă.

România își propusese ca până în anul 2020 să reducă rata analfabetismului funcțional sub 15%. Ce a reușit, rămâne să aflăm. Să sperăm doar că, după experimentul cu școala online, procentul analfabeților funcțional nu a trecut de 40%.

Related Articles

Back to top button